Het Lavement
'Merghelynck op ’t Gemack' opent met het schilderij 'Het Lavement' van de Brugse kunstschilder Jan Garemijn uit 1778, een bruikleen van de Musea Brugge. Voor mij (dr. Dominiek Dendooven) heeft dit werk een bijzondere betekenis. Lange tijd hing dit schilderij in het Brugse Gruuthusemuseum, waar ik als kleine snotter én jonge man minstens 1 keer per jaar ronddwaalde. Het stadspaleis ligt dan ook ook bijna letterlijk om de hoek van m'n ouderlijk huis.
Net als de andere schilderijen van Jan Garemijn spreekt ook dit werk tot mij: door het ietwat vreemde, intrigerende onderwerp, maar ook door de schitterende kleuren. Later, toen ik mijn licentiaatsverhandeling schreef over de Brugse academie in de 18de eeuw, ontdekte ik Garemijn opnieuw. De schilder was daar immers directeur van 1765-1775. En zijn notitieboekjes uit die periode waren voor mij een belangrijke bron.
Als typisch 18de-eeuws genretafereel is het werk van Garemijn overigens helemaal op zijn plaats in het Merghelynck Museum. En de humor, zo typerend voor het museumhuis van Arthur Merghelynck - al was het maar door er ook toiletten, bidets en klisteerpompen tentoon te stellen - zien we ook terug bij Garemijn. Kijk maar eens goed naar het schilderij. De arts die het kindje een lavement toedient, kijkt helemaal niet naar zijn jonge patiëntje ... Zijn blik wijkt af naar de boezem van de jonge mama.
Het lavement, Jan Garemijn (1778)